?DIY- How to Design Your own Unique Present for Your Loved One


ימי הולדת הם אירוע משמח עבורי, בין אם מדובר ביום ההולדת שלי או של מישהו בחיי שאני אוהבת. יש משהו בהכנות לקראת היום עצמו, שמרגש אותי בכל שנה מחדש ומוציא ממני את המיטב. אני משתדלת לחשוב על מתנות מקוריות ולשים טאץ' אישי בכל דבר שאני קונה או מכינה. זה אמנם מצריך ממני להיערך מראש ולהשקיע זמן ומחשבה, אבל מי לא יעשה את זה בשביל האדם שהוא אוהב


השנה, כמו בכל שנה, לקחתי על עצמי בכיף גדול את פרוייקט-מתנת-יום-הולדת-של-איתי, בעלי, ונהניתי ממנו אפילו יותר ממה שציפיתי. הכנתי לו ערכה מיוחדת ומעוצבת וקיבלתי עליה המון מחמאות (כולל מבטיו ההמומים של בעלי, שלא האמין שהכנתי הכל בעצמי!). כולם אמרו שזה נראה מקצועי ויוקרתי וטענו שזה כמעט-בלתי-אפשרי להכין משהו כזה ללא עזרה מקצועית. במיוחד בשל התגובות הללו (שהן אמנם מחמיאות מאוד אבל לא מדויקות) החלטתי להקדיש פוסט שלם לתהליך יצירת המתנה, משלב הקונספט ועד לתוצר הסופי. 
אז נתחיל?




השלב הראשון, כמו בכל תהליך של יצירה-יש-מאין, הוא לבחור את הקונספט. ברוב המתנות, הדגש הוא על קונספט רעיוני ותשומת-לב מועטה ניתנת (שלא בצדק!) לקונספט העיצובי של המתנה. לא עוד; בפוסט זה אסביר לכם איך אפשר להפוך מתנה שגרתית למתנה מקורית. בשביל לפשט דברים, אחלק את שלב הקונספט לשני תתי-שלבים, ואסביר על כל אחד מהם בנפרד.


קונספט רעיוני- למעשה כל קונספט הוא 'רעיוני'. גם קונספט עיצובי מכיל בתוכו בראש ובראשונה רעיון בסיסי שממנו הוא נרקם ומתפתח. במקרה זה, 'הקונספט הרעיוני' מתייחס לרעיון של המתנה עצמה ו'הקונספט העיצובי' מתייחס לעיצוב האריזה, כרטיס הברכה וכו'. הדבר הכי חשוב מבחינת הקונספט הרעיוני הוא, שהמתנה תהיה מותאמת במיוחד לבעל-השמחה. אפשר לקנות דברים יפים ומיוחדים, אבל אם הם אינם מתאימים לאופי של האדם שלו הם נקנו, כל ההשקעה מתפספסת. על-כן, יש צורך במעט "סיעור מוחין". טכניקה אהובה עליי במיוחד היא רישום השמש הישן-והמוכר. קחו דף חלק ועט, ציירו עיגול ובתוכו רֶשמו בגדול את שם האדם שלו אתם מכינים את המתנה. מֶשכו חצים החוצה ובכל חץ כַתבו משהו שקשור לאותו אדם. אחרי דקות אחדות סביר להניח שיהיו לכם המון חיצים. בַחרו בחיצים המוצלחים ביותר ומשם נסו לחשוב על מתנה שתהיה קשורה לחיצים שבחרתם. הרעיון למתנה יכול להיות קשור לכישרון-חבוי של אותו אדם, או דבר מה שרצה לרכוש כבר זמן רב אבל דחה בתואנות שונות ומשונות, או משפט שנפלט לו כדרך אגב במהלך השנה האחרונה. מה שזה לא יהיה, נסו לפרט לעצמכם בנקודות את הרעיון והמשיכו משם הלאה (לשלב השני, שיפורט בהמשך). במתנה שלי, הרעיון היה להכין ערכה מעוצבת של גילוח קלאסי. הרעיון עלה במוחי לפני כמה שבועות, כשהלכנו לראות את הסרט החדש של ג'יימס בונד (למורת רוחי, אני חייבת לציין). במהלך הסרט, ישנה סצנה מרכזית בה נערת-הבונד-התורנית (נעמי האריס) מגלחת את 007 (דניאל קרייג) 'גילוח של פעם'.


כשהצצתי להתבונן באיתי, הוא היה מהופנט מהמחזה. אפשר לתלות את האשמה בסצנת הגילוח, הרוויה במתח-מיני-מהסוג-הצפוי, ואפשר להאשים את אקט הגילוח עצמו, שאצל רוב הגברים נעשה ביחידות, במהירות וכמעט שלאחר-יד. כאן, בסרט, לוקחים את הזמן ומתענגים מהטקסיות של הגילוח עצמו, כפי שהיה נהוג בעבר.  


איתי גמגם שזה 'מגניב', ושהוא היה 'מת לדעת להתגלח ככה'. פליטת הפה המקרית הזו הובילה אותי למסע-חיפוש ברחבי הרשת אחר תער ומוצרי טיפוח של פעם וכך נולד הרעיון של ערכת גילוח בסגנון וינטאג'. 


קונספט עיצובי- יש אנשים שהפן העיצובי חשוב להם יותר (ופחות). אני נמנית בין האנשים שעיצוב המתנה הוא חלק בלתי-נפרד מהמתנה עצמה. לא כל מתנה כרוכה בעיצוב גרפי מורכב, אבל כל מתנה צריכה להכיל ברכה מעוצבה ואריזה יפה לעטוף אותה. אין לי מושג מדוע זה הושרש, אבל אנשים רבים נוטים לשגות במחשבה, שאם הם אינם נמנים בין מומחי-הפוטושופ הגדולים, הם לא יכולים לעצב בעצמם את המתנה, ואז הם זונחים את הרעיון לאלתר ומסתפקים באריזה הפשוטה שהם מקבלים מהחנות. חבל! בשביל להגיע לקונספט עיצובי מגובש, נסו לערוך את דיאגרמת השמש מהסעיף הקודם,הפעם בהקשר של המתנה. כַתבו בתוך העיגול את רעיון המתנה (למשל: 'ערכת גילוח של פעם') והוציאו חצים החוצה שיתארו את המתנה. הנה דוגמא לדיאגרמת-השמש שיצרתי (באנגלית) לערכת-הגילוח של איתי:

דיאגרמת השמש מספיקה לשלב זה. הניחו אותה לידכם ועברו לשלב השני.
שלב הלוגיסטיקה מצריך שלושה דברים בלבד: דף, עט ומחשב עם אינטרנט. ברגע שיש לכם את שלושתם, אתם יכולים להתחיל בשלב איסוף המידע. התחילו במנוע החיפוש של גוגל- גם אלה שמתקשים עם מחשבים יוכלו למצוא את מנוע החיפוש כאמצעי נוח וקל (באופן יחסי) להתמצאות במרחב האינסופי של מידע שקיים כיום ברשת. הקלידו את המילים שכתבתם בדיאגרמת השמש שלצדכם. הקפידו להיות מפורטים אך עם זאת, ברורים ונקודתיים. אני הקלדתי בעברית את המילים: "תער"\ "סכין"\ " מוצרי טיפוח לגבר"\ "גילוח"\ "קרם גילוח"\ "מברשת גילוח"\"קופסאות פח"\ "תגלחת" וכו' והגעתי לאתרים שונים שקידמו אותי (חלקם יותר, רובם פחות) צעד אחד קדימה לגיבוש ערכת הגילוח. על הדף כתבתי פרטים חשובים- שמות של בתי עסק שונים, שעות פתיחת החנויות, טווח מחירים ופירוט של המוצרים שאני רוצה שיהיו בתוך הערכה עצמה.  במהלך הכנת הערכה מצאתי את עצמי מוותרת על מוצרים מסוימים ומוסיפה במקומם אחרים. נסו להיות גמישים ולאפשר לעצמכם לשנות את דעתכם תוך כדי התהליך.
ברגע שיש לך את כל הפרטים האפשריים, את יכולה להתחיל לחפש פיזית את מה שאת מחפשת. טיפ שלי: נסי לאסוף כמה שיותר מידע לפני שאת יוצאת מהבית. זה יחסוך לך זמן ולעתים אפילו כסף. נסי לארגן את הסידורים ליום מרוכז אחד, כך תספיקי יותר ובפחות זמן.  סדרי את החנויות לפי מיקום גיאוגרפי, זה יחסוך לך זמן וכסף על תחבורה. השתדלי לשמור על לוח זמנים הגיוני. מניסיון, לא כיף להתרוצץ ברחבי העיר כשאת יודעת שיש לך 7 דקות להגיע לחנות לפני שהיא נסגרת. בתוך הטווח הגיאוגרפי, מומלץ לסדר את החנויות לפי סדר עדיפויות- לי היה חשוב לקנות קודם את התער לפני שאני קונה את המוצרים המשלימים (מברשת גילוח, קרם אפטרשייב וכו') מכיוון שידעתי שהתער יהיה יקר יותר מהקרמים, והיה לי חשוב להיצמד לתקציב מסוים. וכך היה- ברגע שקניתי את התער ידעתי כמה כסף אני יכולה להוציא על הקרמים, ההדפסות וקופסאות-הפח. ברוב המקרים, המוצר העיקרי הוא שמכתיב את יתר המוצרים בערכה. בערכה הנוכחית, מצאתי קופסאות פח מקסימות במחיר מצחיק (4 ש"ח לקופסא), מה שאפשר לי לקנות מוצרים נוספים, שלא תכננתי לקנות- חמאת שיאה ליובש בשפתיים, קרם לחות לידיים ואפילו מכשיר לגזיזת שערות אף\אוזניים (כן! כן! מתנה שווה ביותר!)
לאחר שרכשתי את כל המוצרים, נסעתי לבית הדפוס האהוב עליי- "קולור טאץ'" באבן גבירול בתל-אביב. ישבתי שם כמה שעות ועיצבתי לי בנחת, ואף אחד לא עיקם את פרצופו או העיר לי על כך שאני תופסת מחשב. טוב, אני מודה, ייתכן שהם נחמדים אליי כי הם כבר מכירים אותי. אחרי הכל, אני מגיעה אליהם בכל שבוע (יום חמישי, שמונה בבוקר! קבוע!), מעצבת לי רקעים לסקפרבוק שלי (רבות עוד ייכתב על התחביב החדש שלי! מבטיחה!), מדפיסה והולכת (לא לפני שאני מחסלת חצי קערת סוכריות!). כאמור, מידת העיצוב ורמת העיצוב משתנה ממתנה למתנה, ומאדם לאדם. היא תלויה ברצון שלכם להשקיע וביכולות הטכניות שלכם. אני מקווה שיצא לי בתקופה הקרובה להעלות סרטונים לערוץ היוטיוב שלי (בעברית!) שיסבירו את הפקודות הבסיסיות בתוכנות פוטושופ ואילוסטרייטור של אדובי, לאלו אשר רוצים ללמוד ולא יודעים היכן להתחיל. בערכה הנוכחית, שלב העיצוב התחלק לארבעה חלקים שונים: 

בחירת\הכנת הגלויות- לערכה הכנתי כמה רקעים שונים משלי, אבל בסוף החלטתי ללכת על רקע אחיד ובחרתי באיור מקסים של סכיני גילוח בסגנון וינטאג' שמצאתי באינטרנט. יכולתי לאייר לבד, אבל כל-כך אהבתי את האיור הזה, שהחלטתי להשתמש בו. הוספתי לו אליפסה לבנה ועליה הכנסתי כיתוב פשוט ויפה. הדפסתי 4 רקעים בגודל A5, אשר נכנסו לדף A3. כל רקע שימש לי כגלויה, אשר בחלקה האחורי כתבתי את הברכה. שלוש גלויות היו ללא האליפסה, והן הודקו יחד באטב, כשהגלויה הרביעית (עם הכיתוב) מונחת מעליהן. כל דף A3 בדף כרומו 300 גרם עלה חמישה שקלים.
טיפ: באינטרנט יש המון רקעים יפים ורובם ניתנים לשימוש, כל עוד הוא פרטי (ולא מסחרי). היכנסו למנוע החיפוש גוגל והקלידו את מה שאתם מחפשים. אני רשמתי Vintage Shaving Ads וכך הגעתי לשפע של מודעות ישנות של תערים וסכיני גילוח. אם אתם מתקשים באנגלית, אני ממליצה להשתמש בכלי התרגום של גוגל, כל שעליכם לעשות הוא להקליד את המילה\המושג בעברית ויופיע מיד התרגום באנגלית. העתיקו את התרגום אל מנוע החיפוש (Ctrl+C ואח"כ Ctrl+V) ולַחצו על Search. אחר-כך לַחצו על Images וכך תוכלו לראות את כל התמונות הקיימות ברשת תחת אותה מילת-חיפוש שהקלדתם. עברו על התמונות ולחצו על המקש השמאלי בעכבר כדי לבחור את התמונה שאהבתם. עתה לַחצו על מקש ימני בעכבר ושַמרו את התמונה (Save image as) במקום הרצוי במחשב שלכם. הכי נוח להכין מראש תיקיה על שולחן העבודה ובתוכה לשמור את כל התמונות, האינפורמציה וקבצי הגרפיקה של המתנה שאתם מכינים.

הכנת מדבקות- שלב קריטי בערכה שלי, מכיוון שכל מוצר נעטף בנפרד. הכנסתי לתוך דף A3 כמה מדבקות שיכולתי- חלקן מעוצבות, חלקן ללא כיתוב וחלקן ללא רקע. כמובן שהייתי צריכה למדוד את הגדלים לפני כן (כדי שהמדבקות יתאימו למוצרים שרכשתי ולא יהיו קטנות יותר או חלילה גדולות יותר). זו לא בעיה- קחו סרגל פשוט ומדדו על המוצר שרכשתם את האורך והרוחב של המדבקה שהייתם רוצים להדביק. דף מדבקה בגודל A3 עלה לי תשעה שקלים.




אחרי שהדפסתי את הגלויות והמדבקות,  הגיע שלב החיתוך. עשו לעצמכם טובה, וסַגרו את הטלוויזיה לפני שאתם מתחילים לחתוך (ובשום מקרה אל תדברו בטלפון תוך כדי!)לא הייתי רוצה לשמוע שחתכתם את עצמכם כי לא הייתם מספיק מרוכזים. דאגו למשטח מתרפא (ברוב בתי הדפוס יש משטח כזה. השתמשו בו טרם עזיבתכם את המקום וכך תוכלו להדפיס בשנית במידה והחיתוך לא היה מוצלח. אין דבר יותר מבאס מלחתוך עקום כשאתם בבית ואין לכם עותקים עודפים. תאמינו לי) במקרה הזה, דווקא כן חתכתי בבית (הנה הצצה לפינת עבודה המבולגנת שלי). מילת עידוד: אל דאגה, עם הזמן (והניסיון) לומדים לחתוך היטב, מבלי להיפצע ומבלי לסטות מהדף. יש תקווה!
מי שמתקשה בשלב החיתוך, מוזמן לשלוח לי הודעה למייל (emmaknowswebsite@gmail.com) ואני מבטיחה להסביר בפירוט כיצד ניתן להגיע לחיתוך מדויק יותר. אני משתמשת בסרגל מתכתי וסכין יפנית פשוטה יחסית, את שניהם רכשתי באופיס דיפו במחיר סמלי (5 ש"ח לסכין היפנית,ו- 15 ש"ח לסרגל המתכת הארוך). לא רואה את הטעם להוציא יותר. את המשטח המתרפא בגודל A3 קניתי ב"מסטיקים", ואני מאוד מרוצה ממנו. הוא יחסית קטן אבל עד כה לא הייתי צריכה לחתוך בגדלים שעוברים אותו (ולא נראה לי שאצטרך, אני עובדת כמעט תמיד בגודל של מחברת סטנדרטית). המשטח המתרפא עלה לי 38 ש"ח.

השלב האחרון, בעיניי החלק הכי כיפי בכל התהליך, הוא שלב האריזה. אני ממליצה לכם לפנות את השולחן הגדול בבית ועליו להניח את המתנה על כל חלקיה.  אני עברתי מוצר-מוצר וארזתי אותו בנפרד. הקרמים והמברשת היו ארוזים, אז רק הדבקתי עליהם את המדבקות. את יתר המוצרים ארזתי בעצמי משאריות שהיו לי בבית. לאחר שסיימתי לארוז, הכנסתי את כל המוצרים לקופסא המהודרת שקיבלתי במתנה. 
לקחתי את המידות של הקופסא והכנתי דף לבן באותו הגודל. לאחר מכן, הדבקתי עליו את המדבקה הגדולה ("ערכת הגילוח של איתי"). סגרתי את הקופסא והידקתי בסרט נמתח. 
אחר-כך כתבתי את כרטיס הברכה והדפסתי שובר מתנה שעיצבתי (לתספורת וגילוח של פעם אצל רמי מ"רמי גילוחה". לצערי בשל הגשם לא יצא לנו ללכת השבוע, אבל ביום שישי נלך!) וזהו! המתנה מ-ו-כ-נ-ה!!!





קצת על המוצרים עצמם: קרם גילוח ערער פראי, מברשת גילוח, קרם אפטרשייב ערער פראי, חמאת שיאה וקרם ידיים- נקנו בחברה הצרפתית המדהימה ל'אוקסיטן בדיזינגוף סנטר (והמוכרות המתוקות אפילו הביאו לי במתנה קרם ידיים בגודל מוקטן והמון המון דוגמיות. כיף!) 



קופסאות הפח (4 ש"ח לקופסא!) נקנו בחנות בקינג ג'ורג', לא רחוק מ'דב לובלינסקי', חנות הסכינים המשובחת בה קניתי את התער (קינג ג'ורג' 14, ת"א). התער עצמו הוא של חברת DOVO הגרמנית, עליה קיבלתי המלצות רבות. גם את המכשיר לגזיזת שערות האף\האוזניים קניתי אצל לובלינסקי ויובל המקסים אפילו הגדיל לשלוח לי קובץ PDF עם הסברים מפורטים כיצד להתגלח עם תער (ולהישאר בחיים) וקישורים לסרטונים ביו-טיוב. לזה אני קוראת שירות

)לַחצו על התמונה להגדלה(
מקווה שנהניתם וניפגש ב- DIY  הבא!

הערה: כל המוצרים נקנו בכספי ובמחיר מלא.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה