DIY- Happy New Year Greeting Card Tutorial- Part Two

לפני שנתחיל, רציתי לומר תודה על כל המחמאות והפידבקים החיוביים שקיבלתי אחרי שפירסמתי השבוע את הפוסט על כרטיסי הברכה- התגובות שלכם חיממו לי את הלב ושמחתי לשמוע על עוד ועוד אנשים שמתכננים לשלוח השנה כרטיסי ברכה בעבודת יד. זה בהחלט מרגש, במיוחד מהסיבה שבשנים האחרונות פחות ופחות שולחים מכתבים בדואר, ובכנות- זה כל-כך חבל. הרי אין תחושה יותר מרגשת מאשר לחזור הביתה ולגלות שבתיבת הדואר שלכם מחכה מעטפה עם השם שלכם ובתוכה ברכה שמישהו הכין במיוחד בשבילכם. אני מקווה שתשלחו הרבה כרטיסי ברכה השנה, ומי שיקבל אותם יאהב ויעריך את ההשקעה שלכם.
כפי שאמרתי בפוסט הקודם, גם הפוסט הנוכחי (והבא אחריו) יעסוק בכרטיסי ברכה בעבודת יד, אבל בטכניקות אחרות. הטכניקה שנעסוק בה היום היא קולאז' (Collage), טכניקה שאהובה עליי מאוד בגלל שהיא כל-כך כיפית. בניגוד לרישום קלאסי, היא לא דורשת דיוק או ניסיון, ובניגוד לצבעי שמן, היא לא דורשת שום ידע מוקדם (למשל בהצללות או בבניית צבע) אלא אומרת, למעשה, 'בוא כמו שאתה וכבר נסתדר מצוין'. בנוסף, טכניקת הקולאז' יכולה להיות מאוד מרגיעה (אני אוהבת לשים מוזיקה ופשוט להיעלם בתוך היצירה) והכי חשוב- היא מצריכה חומרים שיש בכל בית. זה יתרון עצום בעיניי. 
אז אחרי שמנינו את כל היתרונות (ואני מקווה שהלהבתי אתכם מעט) אפשר להתחיל!


בשביל ליצור קולאז', לא צריך הרבה: רק מגזינים ישנים, דבק (אני אוהבת לעבוד עם דבק UHU הצהוב, אותו אפשר לקנות בכל חנות למכשירי כתיבה), זוג מספריים טובים, עפרון רישום וחבילת קארדסטוק טובה (לא חשוב באיזה צבע, בכל מקרה נכסה את כל הדף עם הקולאז' שנכין).

בשביל לשדרג את הקולאז' (אראה בהמשך כיצד) נצטרך: דפי קארדסטוק צבעוניים, דבק תלת-מימדי, משטח מתרפא, סכין יפנית, סרגל מתכת ועט. בשביל לעטר את הברכה עצמה נצטרך: טושים צבעוניים ואם רוצים- חותמות ודיו לחותמות (לא חובה). אבל כל דבר בזמנו- נתחיל מהקולאז' עצמו. בשביל להתחיל, שימו את כל החומרים האלו לידכם על השולחן:
נתחיל ברישום פשוט. הרישום לא צריך להיות מדויק, הוא נועד לסמן בקווים כלליים מאוד את השטח, שבתוכו תדביקו את גזרי המגזינים שתכינו (ולמעשה לא יראו אותו לאחר ההדבקה). אני בחרתי לצייר צנצנת דבש ולידה שני תפוחים עסיסיים, אבל תרגישו חופשי לצייר מה שעולה לכם לראש. מה שחשוב בציור לקולאז' הוא, שהאובייקטים יהיו יחסית גדולים (צריך להשאיר מקום להדבקות עצמן אחרת יהיה קצת צפוף). אם אתם יודעים מה אתם רוצים לצייר אבל לא יודעים איך, פשוט הקלידו במנוע החיפוש את התיאור (למשל: "תפוח בדבש"), ובחרו באופציית Images. בחרו את האופציה המתאימה לכם מבין האפשרויות, הדפיסו או צלמו אותה והניחו ליד שולחן העבודה. עתה התבוננו בתמונה ונסו 'להעתיק' את מה שאתם רואים. 
אחרי שסיימתם לרשום, הניחו את הרישום בצד וקחו את המגזינים הישנים שברשותכם. בחרו את הגוונים שבהם תרצו לכסות את הרישום- במקרה שלי, חיפשתי גוונים של ירוק, כתום, צהוב ואדום, על-מנת שיתאימו לתפוחים ולצנצנת הדבש שציירתי. לאחר שבחרתם את הגוונים שלכם, התחילו לחפש בתוך המגזינים אחר מודעות עם אותם הצבעים. כשאני יוצרת קולאז', אני אוהבת מאוד להשתמש במגזיני אופנה, מכיוון שהמודעות שלהם מאוד צבעוניות ואפשר למצוא שם גוונים משגעים. אתם יכולים להשתמש במספריים או פשוט לקרוע את העמוד הרצוי ולהניח בערימה בצד.

אחרי שאספתם בערימה כמות מספקת של מודעות, הניחו בצד את המגזינים והתחילו לעבור על מה שכבר אספתם. אתם יכולים להיעזר במספריים או פשוט לקרוע את החלק שאתם רוצים מתוך המודעה. אין כאן 'נכון' או 'לא נכון', כל טכניקה היא לגיטימית. בקולאז' הקודם שהראיתי בבלוג, הקפדתי לגזור בצורה מאוד מדויקת כי רציתי שהמראה יראה מלוטש ונקי. בקולאז' הזה דווקא רציתי מראה פחות מסודר ויותר אינטואטיבי. על-כן, בחרתי לקרוע את גזרי המגזינים ולהשאיר מעט שוליים לבנים. תהליך הקריעה יכול לקחת בין כמה דקות לכמה שעות- תלוי בכמות שיש לכם ובסבלנות שלכם. אני אישית אוהבת להכין לי ערימה של גזרי מגזינים ורק אחר כך להתחיל במלאכת ההדבקה.
אחרי שצברתם ערימה מכובדת, אפשר להתחיל להדביק. טכניקת ההדבקה שלי, במקרה הזה, היא מעט פרימיטיבית, אבל עם השנים ראיתי שזו הדרך שהכי נוחה לי להדביק את הקולאז' ואני ממשיכה איתה גם הפעם. ה'טכניקה' היא כזו: פותחים את הדבק ומסובבים את הפקק עד שהדבק יוצא החוצה. את החתיכה הרצויה מצמידים אל תוך הדבק לכמה שניות, מוציאים ומדביקים על הקארדסטוק. פשוט, לא? כמובן שיש דרכים אחרות ומתוחכמות יותר, אבל זו הדרך שאני הכי אוהבת לעבוד במקרה הזה והיא לא מאכזבת. אל דאגה, יש לי קולאז'ים בני כמה שנים ואף חתיכה לא נפלה מהם עדיין. 
עתה אפשר להתחיל ולבנות את האובייקטים שלנו (צנצנת דבש, תפוחים) לפי הגוונים שברשותנו. הכי נוח לרכז את גזרי המגזינים בערימות קטנות לפי גוונים, ובמקרה הזה: את כל גווני האדום בצד אחד, את הכתומים בצד אחר וכו'. אני אוהבת להתחיל את מלאכת ההדבקה מהאובייקט הגדול, שקצת 'מכתיב' את הסגנון ואחר כך לעבור לאובייקטים הקטנים אבל זה ממש לא חובה. 


כדי להתאים את החתיכה אל האובייקט, אפשר לחזור על הפעולה של הקריעה בשביל לקבל חתיכות קטנות יותר שיתאימו לצורה הרצויה. הדביקו חתיכה על גבי חתיכה כדי לתת תחושה של עושר וכדי לכסות את השטח במלואו. זה אמנם לוקח זמן, אבל זה מהנה והזמן עובר מהר. דרך מצוינת לבלות בנעימים עם הילדים את שעות אחר הצהריים.


אישית, יותר נוח לי להכין כמות ורק אחר-כך לקשט כל קולאז' בנפרד. במקרה הזה, הכנתי שלושה קולאז'ים מאותה ערימה של גזרי מגזינים שאספתי. כפי שאתם יכולים לראות, 'שיחקתי' עם הגוונים ובצנצנת אחת (למטה), למשל, בחרתי בגוונים של צהוב וכתום בהיר, בעוד שבקולאז' אחר (למעלה), בחרתי לצנצנת הדבש גוונים כהים יותר, של כתום ואדום. אין פה חוקיות ואתם יכולים להנות וליצור את הקולאז' ככל העולה על רוחכםאחרי שסיימתם להכין את הקולאז'ים שלכם, עומדות בפניכם שתי אפשרויות: האחת, להשאיר אותו כמו שהוא ולקשט מסביבו על הקארדסטוק עצמו (למשל, לכתוב בגדול "שנה טובה"). אופציה שניה, היא לגזור מסביב לקולאז' ולהדביק אותו על משטח אחר. במידה ובחרתם באפשרות השנייה, הטכניקה הבאה היא קלה ופשוטה לביצוע: גזרו מסביב לקולאז' והקפידו להיות צמודים לשוליים שלו אך לא לגזור את הקולאז' עצמו. 


לאחר שגזרנו את הקולאז', כך הוא אמור להיראות (פחות או יותר): 


ניקח את הקולאז' הגזור ונבחר לו רקע חדש. בדרך-כלל אני אוהבת לעצב בצורה מאוד עדינה ולא צעקנית, אבל הפעם החלטתי לצאת מ"אזור הנוחות" שלי ולשלב טקסטורות שונות, שלא בהכרח משתלבות האחת עם השנייה, ולנסות לראות לאן זה ייקח אותי. זה הרי כל הכיף ביצירה, לא?


אחרי שבחרתם ברקע שאתם רוצים, קחו דבק דו-צדדי תלת-מימדי. סביר להניח שזה המוצר היחידי שתצטרכו לקנות במיוחד, אבל הוא בהחלט יהיה שווה את הטרחה. אני אוהבת להשתמש ב- Pop It Shapes של חברת Ranger, נקודות דבק קטנות עם ספוג להגבהה. הן מגיעות בשתי צורות- ריבוע או עיגול, ועולות 15-20 ש"ח לחבילה של 100 נקודות. אני מאוד אוהבת לתת נפח לעבודות שלי ע"י שימוש בנקודות הדבק האלו. הן עמידות ומאוד נוחות לשימוש ומהוות בעיניי את הדבק המושלם לתת נפח לעבודות שלכם. כך נראות נקודות הדבק בצורת ריבוע:


טריק קטן שלי לחסוך בנקודות הוא לקחת ריבוע אחד ולגזור אותו לשני משולשים:


לאחר שגזרתם את הכמות הרצויה, קחו את הקולאז' שלכם והפכו אותו. עתה קלפו צד אחד של הדבק והניחו אותו בקצוות השונים (או מסביב לצורה שגזרתם). 
עתה קלפו את הצד השני (הפונה מעלה) והניחו את הקולאז' על הרקע שבחרתם. נסו למקם את הקולאז' במרכז וליישר אותו כשהוא 'באוויר' ורק אז להניח אותו על הרקע (כדי להימנע מהדבקה עקומה). מיד עם ההדקה תוכלו לראות שהקולאז' למעשה מורם מעלה מעל הרקע הצהוב. במקרה הזה, בחרתי ברקע שהוא קטן יותר ברוחב מהרוחב של הקולאז' והצדדים 'יוצאים' קצת החוצה. זה בסדר גמור! עוד מעט נוסיף עוד רקע, רחב יותר, והכל יסתדר.
בשביל להוסיף עוד רקע, נצטרך דף קארדסטוק גדול יותר, בגודל 30X30 ס"מ. ניתן לרכוש דפי קארדסטוק (במבחר עצום של טקסטורות וצבעים) בחנויות יצירה שונות העוסקות בסקרפבוקינג ובעיצוב אלבומים. אני בחרתי בטקסטורה הזו, פשוט כי היא צבעונית, שמחה ומלבבת- כיאה לשנה החדשה שתבוא עלינו לטובה. 


אחרי שבחרתם את הקארדסטוק שאתם רוצים, קחו משטח מתרפא, עט דק, סרגל מתכת וסכין יפנית. הניחו את הקארדסטוק כשהוא הפוך והתחילו לסמן באמצעות הסרגל את האזור שתרצו לגזור. מדוע כשהוא הפוך? מכיוון שאם תסמנו על הצד שאתם רוצים, הסימון יהיה בולט לעין. עם זאת, אתם עדיין רוצים לחתוך בצורה ישרה ומדויקת, ויש דרך פשוטה לעשות זאת
א. הפכו את הקארדסטוק כך שהצד הרצוי פונה כלפי מטה.
ב. במידה והקארדסטוק שבחרתם הוא עם עיטור חוזר ( Pattern, כמו במקרה הזה), לא חשוב היכן תתחילו לחתוך. פשוט בחרו פינה אחת והתחילו למדוד בסרגל לפי האורך והרוחב שאתם רוצים. אני מדדתי את האורך והרוחב של הרקע הצהוב והוספתי להם עוד 2 אינץ' מכל צד.
ג. סמנו נקודות רבות ככל שניתן כדי שהאורך יהיה מדויק.
ד. קחו את הסרגל והעבירו קו דרך כל הנקודות שסימנתם.


הניחו את המשטח המתרפא על השולחן ועליו מקמו את הקארדסטוק כשהוא הפוך (כך שתוכלו לראות את הקווים שסימנתם). עתה הניחו את סרגל המתכת בצמוד לקו והעבירו במהירות את הסכין היפנית לאורך הקו המסומן. חזרו על כך כמה פעמים עד שהחלק שחתכתם "ייצא" בעצמו מתוך הקארדסטוק השלם.
שימו לב: תנו למבוגר אחראי לחתוך באמצעות הסכין היפנית ובשום פנים ואופן אל תשאירו את הסכין בהישג ידם של ילדכםהסכין היפנית לא תמיד נראית מסוכנת, אבל היא חדה מאוד ויכולה לפצוע ברגע, מבוגרים וילדים כאחד.


כך אמור להיראות הקארדסטוק שלכם לאחר שחתכתם אותו לגודל הרצוי:


מקמו את הקארדסטוק שחתכתם מתחת לקולאז' הקיים עד שהוא מיושר לכל הצדדים. היעזרו בקצה השולחן כדי לוודא שכל הצדדים מיושרים היטב:


עתה קחו כמה ריבועים של דבק תלת-ממדי וגיזרו אותו למשולשים כפי שהסברתי מקודם:


קחו את הקארדסטוק שעליו מודבק הקולאז' והפכו אותו. עתה קלפו והדביקו את המשולשים שגזרתם בפינות הקארדסטוק באופן שווה:


קלפו גם את הצד השני של הדבק מבין כל אחד מהמשולשים, ומקמו באוויר את הקארדסטוק השני (האמצעי) אל מול השלישי (הגדול מביניהם). לאחר שהגעתם ליישור מקסימלי (היעזרו בשולחן או בסרגל המתכת כדי לוודא שהנכם מיושרים) הניחו בזהירות אך במהירות את הקארדסטוק השני על גבי השלישי והדקו היטב. תוכלו לראות במבט מהצד את הנפח שנוצר בקולאז' שלכם:


עתה נכסה את החלק האחורי של הקארדסטוק התחתון בקארדסטוק אחר, חלק, על מנת שנוכל לכתוב את הברכה עצמה. על-מנת לקצר תהליכים, נמקם את הקולאז' שלנו על גבי קארדסטוק חדש, וניעזר בעט על מנת לסמן את הגודל של הכרטיס.


לאחר מכן, ניקח סרגל ונחתוך באמצעות הסכין היפנית את השטח המסומן:


עתה ניקח דבק ונדביק את הקצוות של הכרטיס החדש שהכנו. ניתן להשתמש בכל סוג של דבק, אך אני לא ממליצה להשתמש בדבק נוזלי. אני אישית אוהבת להשתמש בדבק דו-צדדי שנקרא Scor-Tape של חברת Scor-Pal  ,שהוא נטול-חומצה וקל לעבוד איתו. ועם זאת, אפשר להשתמש גם בדבק דו-צדדי רגיל, אשר ניתן למצוא בכל חנות למכשירי כתיבה או לחומרי יצירה ו\או אמנות.


עתה הדביקו כל אחת מהפאות של הכרטיס והוסיפו דבק גם במרכזו.


לאחר מכן, הסירו את הנייר המכסה את הדבק וזרקו את השאריות.


עתה, כשהדבק 'חשוף', מקמו אותו באוויר אל מול הקולאז' (כשהוא הפוך) והדביקו אותו הכי ישר שאתם יכולים. קחו את הזמן והקפידו ששני הכרטיסים מיושרים אחד לשני ורק אז הניחו האחד על גבי השני. לחצו היטב כדי שהם יהיו מהודקים זה לזה.


אם לא קישטתם את הכרטיס לפני ההדבקה, אתם יכולים לקשטו עכשיו! הכל תלוי ביכולת שלכם לכתוב או לעטר כשיש נפח מן הצד השני. אם אתם לא רוצים לקחת סיכון, פשוט קשטו את הכרטיס טרם הדבקתו לקולאז'. אתם יכולים לבחור במגוון של אופציות, אבל שמרו שזה לא יהיה מוגזם מדי. במקרה הזה, בחרתי להשתמש בחותמות עדינות ובטושים בצבעי פסטל. כך הכרטיס עדיין מעוטר אך אינו 'גוזל' את הפוקוס מהקולאז' שהכנתם.


וזהו! סיימנו! הפכו את הקולאז', כתבו "שנה טובה!" (לא חובה) וסיימתם את הכרטיס!


והנה מבט מלמעלה:


וזהו, סיימנו את הכרטיסים השניים שלנו! מקווה שנהניתם! כמו תמיד, אני שמחה לשמוע תגובות ולראות דוגמאות של דברים שאתם יוצרים, אז אם יש לכם תמונה של כרטיסים שיצרתם בעקבות הפוסט הזה, אל תהססו להעלות לדף הפייסבוק של אמה!
בהדרכה הבאה, אראה לכם כיצד להכין כרטיסי ברכה מאוד לא שגרתיים.... שווה לחכות!!! 
שלכם,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה