DIY- Rosette Tutorial / Sukkot Decoration

כשאני חושבת על קישוטים לסוכה, אוטומטית עולים לי לראש מגוון של קישוטים צבעוניים ומנצנצים וציורים תלויים של ארבעת המינים. ועם זאת, כשניגשתי להכין הדרכה לקישוטי סוכה, רציתי להכין קישוט ש"יחזיק" מעמד יותר מכמה ימים ולמעשה, כזה שניתן להכין כל השנה ולא רק בסוכות. אז חשבתי כמה ימים ולבסוף החלטתי שהדרכה איך ליצור רוזטה (Rosette) מנייר היא לא רק חגיגית מספיק בשביל החג, אלא גם ורסיטילית מספיק בשביל ליצור אותה לאורך כל השנה ולמגוון אירועים (חתונות, ימי הולדת, מסיבת רווקות וכו').
כמו בכל קישוט, יש דרכים רבות ליצור את הרוזטה ומגוון סגנונות; ניתן ליצור רוזטה "קלאסית" (כפי שאסביר היום), רוזטה עם שוליים מיוחדים (בקרוב הדרכה!), רוזטה בקומות ועוד. אבל כדי לא להקדים את המאוחר, נתחיל בבסיס. 


דבק ללא חומצה, סכין יפנית, מספריים, דבק דו-צדדי חזק, וואשי טייפ, עצם קיפול:
קארדסטוק בגודל 12X12 אינץ' (עדיף דו-צדדי):

משטח קיפול (Scoring Board) של מרת'ה סטיוארט: 


חותך עיגולים (Circle Cutter) של מרת'ה סטיוארט: 

סרגל סימון ( Craft Ruler) של מרת'ה סטיוארט (ניתן להשתמש בסרגל מתכת במקום):

משטח מתרפא (Cutting Matt) של מרת'ה סטיוארט (או כל סוג אחר):
 חוט (Craft Cord) חזק:



ועכשיו אפשר להתחיל! 

בשלב הראשון, ניקח את הקארדסטוק שברשותנו (12X12 אינץ'), נניח אותו על המשטח המתרפא ונחתוך אותו לשלוש רצועות שוות (כל אחת מהן בגודל של 4X12 אינץ'). בשביל לחתוך בצורה מדויקת, אני אוהבת להשתמש בסרגל הסימון של מרת'ה סטיוארט, מכיוון שהוא שקוף וניתן לסמן נקודות במרכזו (ראו תמונה). תהליך הסימון הוא פשוט ואורך 1-2 דקות. הפכו את הקארדסטוק (כך שהצד שאתם יותר אוהבים יהיה כלפי מטה), הניחו את הסרגל על הקארדסטוק באזור של 4 אינץ' (דאגו להיות מדויקים) והתחילו לסמן לכל אורך הקארדסטוק (12 אינץ') נקודות קטנות בהפרשים קטנים אחת מן השנייה.
ככל שיהיו יותר נקודות, כך הקו שתמתחו אחר-כך יהיה מדויק יותר.
עתה, כשסימנתם נקודות רבות, מיתחו קו ישר אשר עובר בין כל הנקודות המסומנות. לאחר מכן, קחו סכין יפנית ועברו במהירות (אך בזהירות!) על הקו שסימנתם במשך כמה פעמים עד שהרצועה תתנתק מיתר הקארדסטוק.
אם אתם לחוצים בזמן, אפשר לזרז את התהליך ולהיעזר ברצועה שחתכתם בשביל לחתוך את יתר הרצועות. שימו לב שהרצועה שחתכתם אכן בגודל 4X12 אינץ'. הניחו אותה על הקארדסטוק שנותר, הצמידו אותה לפינה העליונה של הקארדסטוק ודאגו שהיא מיושרת מכל הפינות לקארדסטוק שמתחתיה. סמנו את הקו ובדקו שהוא אכן ישר. במידה וכן, חיתכו את הרצועה בעזרת הסכין היפנית. 
עתה נותרתם עם שלוש רצועות של 4X12 אינץ' כל אחת: 
בשלב השני, קחו את משטח הקיפול של מרת'ה והניחו את הרצועה הראשונה לרוחבו. 







קחו את עצם הקיפול והצמידו אותה אל הבר העליון, בקו של החצי (כלומר, בחלק שבין 0 ל-1). העבירו את עצם הקיפול במהירות מלמעלה למטה ודאגו להישאר בקו של החצי.


חזרו על התהליך פעם נוספת בשביל לוודא שהחלק סומן היטב.

עתה המשיכו הלאה בקפיצות של חצי (0.5, 1, 1.5, 2, 2.5 וכן הלאה...) וסמנו באותו האופן את כל הרצועה:






היעזרו בבר העליון כדי ליצור מרווחים אחידים (כפי שמופיע בתמונה): 

כך אמורה להיראות הרצועה שברשותכם לאחר שסימנתם אותה באמצעות לוח הקיפול:





עברו לרצועה השנייה וסמנו באותו האופן את הקיפולים במרווחים אחידים:

לאחר שסיימתם לסמן את שלוש הרצועות, הרצועות אמורות להיראות כך: 

במבט מקרוב:

הערה: אם אין ברשותכם משטח קיפול, אל דאגה; ניתן ליצור אקורדיון באמצעות עצם קיפול וסרגל. העבודה יותר איטית, אבל אם תהיו מדויקים, תוכלו להגיע לאותה תוצאה. התחילו בסימון באמצעות סרגל ועפרון חלש את המרווחים השונים, כך שיהיו לכם קווים (מצוירים בעפרון) במרווחים של חצי האחד מן השני. לאחר מכן, קחו את הסרגל והצמידו אותו לקו הראשון. עתה עברו עם עצם הקיפול על הקו. חזרו על הפעולה פעמים אחדות עד שהסימון בולט (שימו לב: אם תעברו על הקו פעמים רבות מדי, הקארדסטוק עלול להיהרס). חזרו על הפעולה לאורך כל הקווים המצוירים. במידה ואין לכם עצם קיפול, ניתן לסמן באמצעות קצה המזלג או החלק הלא-משונן של סכין חלבית.
נתחיל במלאכת הקיפול, אולי החלק המהנה ביותר ביצירת הרוזטה שלנו. מה שעשינו לעשות הוא, למעשה, לקפל את הרצועות לפי הסימונים שיצרנו. די פשוט, לא? האמת שכן. אם משתמשים בעצם קיפול ומסמנים היטב, תהליך הקיפול הופך להיות לא רק קל ומהנה אלא גם מהיר מאוד. נתחיל מאחד הקצוות של הרצועה ונקפל כך: 


הקיפול עצמו פשוט מאוד- צרו אקורדיון: 
באותו האופן קפלו את הרצועות האחרות: 

לאחר שסיימנו לקפל את הרצועות, אפשר להתחיל במלאכת ההדבקה. קודם לכן, נסדר את הרצועות בשורה ונצמיד את הקצוות (של הרצועות) זה לזה בצורה המשכית, כך שכל קצה ממשיך את הקצה שלידו.  

נשים שכבה נדיבה של דבק ללא חומצה (Acid Free) ונמרח אותו באמצעות מקלון לניקוי אוזניים עד שכל השטח מכוסה בדבק. אם אין דבק ללא חומצה, השתמשו בדבק חזק ועמיד. ניתן ומומלץ להשתמש באקדח דבק חם, במידה ויש לכם בהישג יד.
דאגו שיש מספיק דבק בקצה כל רצועה ואז הדביקו את שני הקצוות יחד. הצמידו אותם זה לזה והדקו חזק (היזהרו לא לקמט את הקארדסטוק). הפעילו לחץ מבוקר:


המשיכו באותו האופן להדביק את כל הרצועות יחד:

עתה הרימו את הרצועות. כפי שתוכלו לראות בעצמכם, נוצר לנו מעין אהיל: 

לחצו מלמעלה למטה את הקארדסטוק עד שהוא משתטח. אל דאגה, הוא לא ייהרס. הפעילו מעט לחץ (אך לא יותר מדי) עד שהוא שטוח לחלוטין.
הניחו כוס במרכז הרוזטה כדי לקבע את הצורה. השאירו את הכוס למשך כמה דקות. 


כדי להדק את הקצוות שהדבקנו יחד, אפשר לקחת פקק של עט או אטב ולהשאירם למשך זמן מה. בנתיים נוכל ליצור את העיגולים שיכסו את מרכז הרוזטה. 

ישנן דרכים רבות לחתוך עיגול מושלם. אם אינכם נמנים בין ברי-המזל המעטים שיודעים לחתוך עיגול ללא עזרה חיצונית, אעודד אתכם ואומר, שיש המון סוגים של פאנצ'ים (חותכנים) ובמגוון גדול של גדלים. למען האמת, יש יותר מדי וקל מאוד ללכת לאיבוד. הטיפ הכי טוב שאני יכולה לתת ביחס לפאנצ'ים עגולים הוא לקנות 2 סטים של חותכני עיגולים (מיד הסבר) ולהשלים אותם עם פאנצ'ים בגדלים שאינם כלולים בתוך הסטים (כמו למשל: פאנץ' בגודל 7/8 אינץ' ו- 3/16 אינץ', שהם מאוד שימושיים אצלי). זה יחסוך לכם המון כסף (ומקום על המדף). אני משתמשת בשני הסטים המעולים של מרת'ה סטיוארט (אם לא הבנתם עד עכשיו- אני שומרת אמונים למרת'ה וכמעט כל המוצרים שלי, פאנצ'ים בפרט, נרכשו דרך האתר הרשמי שלה.) לסטים קוראים Circle Cutter ו- Large Circle Cutter וכמו שמם- הם חותכים עיגולים במגוון גדלים. ה- Circle Cutter חותך המון עיגולים מגודל 1 אינץ' ועד 5 אינץ' ו- 7/8.  הביקורות לא תמיד מהללות את הסט הזה, מכיוון שקשה לנעוץ את הסכין בתוך המשטח וצריך להתאמן על הפעולה הסיבובית עד שקולטים את הרעיון, אבל לאחר התנסות קצרה יוצאים עיגולים מושלמים ואז הסט מאוד חסכוני- בסט אחד אפשר ליצור 73 עיגולים (ספרתי!) בגדלים שונים והסט עצמו עולה פחות מעשרים דולר (ניתן להזמין מכאן). אם מחשבים, שפאנץ' עיגול עולה בין 5-17 דולר לאחד (תלוי בגודל) הסט אכן משתלם. אני בהחלט ממליצה על המוצר הזה, רק צריך להתאמן עליו מעט ואז הוא נפלא (בעיניי לפחות). הסט השני, Large Circle Cutter, עובד על אותו העיקרון של הסט הקודם, אבל מעוצב אחרת והתפעול שלו הרבה יותר פשוט. הסט חותך עיגולים גדולים, מגודל 4 אינץ' עד 12 אינץ', במרווחים מושלמים של 1/8 אינץ' ביניהם. שווה! ניתן לרכוש אותו כאן. הוא נהדר עבור קישוטי מסיבה גדולים. שני הסטים מאפשרים גם ליצור רצועות של עיגולים (כפי שניתן לראות בסרטון הזה, 3:21 דקות מההתחלה של הסרטון). אני מבטיחה להעלות בקרוב כמה פרוייקטים כיפיים, שידגימו איך להשתמש בשני הסטים הללו ולנצל את השימוש בהם ליצירה של קישוטי מסיבה נפלאים. שווה להתעדכן דרך דף הפייסבוק של הבלוג או פשוט לעשות מנוי לבלוג. כך תוכלו לקבל עדכונים ישירות אל תיבת האי-מייל הפרטית שלכם, כאשר הפוסטים הללו יפורסמו. 
הערה: אם אין ברשותכם פאנץ' עגול, קחו גליל נייר טואלט, וסמנו באמצעותו עיגול מושלם על הקארדסטוק. עתה קחו מספריים וגזרו בעדינות את העיגול הכי צמוד לקו שסימנתם. קחו את הזמן ואל תמהרו. חזרו על הפעולה עד שיש לכם שני עיגולים מושלמים.
לאחר ההקדמה הארוכה (אך החיונית לטעמי), אעבור לשלב חיתוך העיגולים. מודה, קצת קשה ליצור עיגולים ולצלם תוך כדי, אז התמונות מועטות, אבל אני מאמינה שתקלטו את הרעיון. אנחנו צריכים, למעשה, רק שני עיגולים בשביל לכסות את הרוזטה משני צדדיה. אני בחרתי ליצור עיגולים בגודל 2 אינץ', אבל אתם יכולים ליצור עיגולים קטנים או גדולים יותר- העיקר שהם יכסו את מרכז הרוזטה בצורה מושלמת. ראשית, קחו את הראש וסובבו את החלק התחתון שלו עד שהוא יפורק לשני חלקים שונים. עתה, הוציאו מתוכו את הלהבים (אל דאגה, הלהבים מכוסים בסוגר פלסטיק קשיח אשר מונע סכנת פציעה. עם זאת, תמיד מומלץ להרחיק כל סוג של להב מהישג ידם של ילדים). 



עתה קחו את סוגר הפלסטיק והסירו אותו ע"י לחיצה ומשיכתו הצידה. אין טעם 'להילחם' איתו- יש לו מנגנון מיוחד שמאפשר לו לצאת החוצה רק ע"י משיכתו מן הצד ולא מלמעלה. כך למעשה הוא מונע פציעות. עם זאת, קחו בחשבון שמדובר בלהב חד מאוד ושמרו על עצמכם.

קחו את המשטח המתרפא שלכם והניחו עליו קארדסטוק בצבע הרצוי. הצמידו את הקארדסטוק אל המשטח המתרפא ע"י הדבקתו אל המשטח באמצעות וואשי טייפ. טיפ: השתמשו בוואשי טייפ שאינו נמצא אצלכם בשימוש רב ואין לכם בעיה שייגמר. לאחר שהדבקתם את הקארדסטוק, קחו את חותך העיגולים (ה- Circle Cutter) והניחו אותו על הקארדסטוק. ודאו שהוואשי טייפ אינו זז מהמקום.

עתה בחרו את הגודל הרצוי ונעצו את הלהב בתוך העיגול המתאים. דאגו שהלהב אכן נכנס אל תוך העיגול הרצוי וננעץ בתוך הקארדסטוק. בדקו שוב שהקארדסטוק מהודק היטב למשטח המתרפא ורק אז התחילו לסובב אותו. אל תתמהמהו, אלא נסו לסובב את הלהב במהירות אך בדיוק. מדוע? כאשר מסובבים לאט, הסיכוי לזוז גדל ועמו גדל הסיכוי להניע את חותך העיגולים ממקומו. המלצתי: התאמנו קודם על קארדסטוק זול ורק כשאתם מרגישים מוכנים, עברו לקארדסטוק איכותי. השלימו את הסיבוב במלואו ואז הרימו את חותך העיגולים והניחו בצד. עתה הוציאו בעדינות את העיגול שיצרתם. 

באותו האופן, צרו את העיגול השני. עתה הפכו את שני העיגולים שיצרתם, כך שהחלק שאתם רוצים שיראו פונה כלפי מטה:

קחו דבק חזק (חשוב! חשוב! חשוב!) וכסו את שולי העיגול בשכבה עבה. 
עתה הניחו את הקארדסטוק על הרוזטה ומקמו אותו כך שהוא מודבק בדיוק במרכזה. הדקו את הקארדסטוק אל הרוזטה והמשיכו ללחוץ אותו אל הרוזטה במשך כמה שניות. אתם יכולים להניח כוס במרכז ולהמתין כמה דקות.


במידה ואתם מתכננים ליצור יותר מרוזטה אחת, נצלו את הזמן הזה וצרו עיגולים נוספים באמצעות הקארדסטוק הקיים. טיפ: במידה והחלטתם ליצור רוזטה אחת, שמרו את הקארדסטוק "המשומש" בקופסה מתאימה. אותן "שאריות" בקופסה לא רק חוסכות כסף, אלא גם ידידותיות לסביבה. אני תמיד בעד לנצל כל פיסת נייר עד תומה ואף פעם לא זורקת לפח חתיכות שנשארו. עד היום, השאריות הללו 'הצילו' אותי עשרות פעמים, כשחיפשתי צבע או טקסטורה מסוימים ולא מצאתי אותם בשום מקום מלבד בקופסת השאריות שלי. ממליצה בחום.

לאחר כמה דקות, קחו את הרוזטה והפכו אותה בעדינות. ודאו שהיא אינה מתפרקת. במידה וכן, הוסיפו עוד דבק אל שולי הרוזטה כשהיא הפוכה.

כשהרוזטה עדיין הפוכה (כלומר: החלק עם עיגול הקארדסטוק המודבק נמצא כלפי מטה והחלק העליון של הרוזטה עדיין ללא עיגול מודבק) קחו חוט חזק וחתכו אותו באורך הרצוי. קחו דבק והניחו שכבה מספקת בחלקו הפנימי של העיגול המודבק. על שכבת הדבק הניחו את החוט והצמידו אותו באמצעות האצבעות אל שולי העיגול.




עתה קחו כדור צמר גפן (כזה שניתן לנקות באמצעותו את הפנים מאיפור), השטיחו אותו מעט ואז הניחו אותו בתוך מרכז הרוזטה. 



קחו את העיגול השני שהכנתם וכסו אותו בשכבה של דבק ללא חומצה. עתה 'כסו' את צמר הגפן באמצעות הדבקת העיגול השני והידוקו אל מרכז הרוזטה. הוסיפו ללחוץ מעט על העיגול כדי להדקו. גם עתה, אתם יכולים להיעזר בכוס כדי לשמור על ההידוק במשך כמה דקות. מדי פעם בדקו שהרוזטה יציבה ואינה מתפרקת. 



זהו! סיימתם! 
כדי להמחיש לכם איך אמורה להיראות הרוזטה שלכם,
הכנתי לכם סרטון אנימציה קצרצר, מקווה שתאהבו!


חג שמח!
שלכם,


3 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. יפה מאוד, וברור.
    הכוסות מהחרס...העלו לי נשכחות. בשנות ה-80 המאוחרות היתה גלידריה של שטראוס בסנטר, טרם פרוץ הגלידריות האיטלקיות למינהן. הם מכרו גלידה בכאלה. זה משם??

    השבמחק
  3. אין לי מושג!
    חברה עברה דירה השבוע והביאה לי כל-מיני כוסות וקערות ישנות. אני אשאל אותה!
    שמחה שאהבת את ההדרכה :)
    חג שמח!
    רעות

    השבמחק