Book Review


               "מה מברכים על גלידה?" מאת אורי אורבך ובאיורה של יערה בוכמן. צילום: רעות דומיניץ. כל הזכויות שמורות.

"מה מברכים על גלידה?" הינו בראש ובראשונה ספר-ילדים, אשר נועד להפגיש ילדים עם מושגים מן היהדות במתכונת קצת שונה מהמקובל, מעין גירסא קלה למשתמש. הספר, אשר יצא לאור ב-2010 אמנם אינו חדש על המדף, אך רבים טרם הכירו אותו וזו עובדה שהייתי שמחה לשנות. לפני שהספר יצא, אני מודה, לא מצאתי עניין במושגים כמו חגי-ישראל, סוגי תפילות ומהו בית-כנסת, וחלק גדול מהעניין שלי בספר קשור דווקא לעיצוב שלו ופחות לתוכן. עם זאת, לזכותו ייאמר שהנושא המורכב כתוב בצורה ברורה וקלה להבנה והוא נועד לא רק לילדים אלא גם למבוגרים שרוצים לדעת קצת יותר על היהדות שלהם.


יתרונות: אהבתי במיוחד את העיצוב הגרפי הנקי, אשר מצליח לשמור על צבעוניות (מצרך חובה בספר ילדים) בצורה מדויקת ולא מוגזמת. הספר מחולק לפי נושאים וכל נושא מקבל "שער" משלו. התוכן נקרא בקלילות יחסית, הודות לעיצוב הנקי ולאיורים המוצלחים, ומבחינה זו- הספר מתעלה על הציפיות האישיות שלי ממנו. לא עוד ספר ארכאי עם הסברים כבדים ולא ברורים, אלא ספר קליל ומעניין שקריאתו לא רק מעשירה את הידע אלא אף מהנה. אהבתי במיוחד את האיורים הנפלאים והם בעיניי החלק המוצלח ביותר בספר כולו. יערה בוכמן, מאיירת בוגרת שנקר, הצליחה לקחת נושא שאיננו פופולרי במיוחד בקרב האוכלוסייה הצעירה, ולהפוך אותו לדינמי, כיפי וצעיר. האיורים הצבעוניים, כולם על טהרת הקו (הקונטור הכהה הוא סימן ההיכר של איוריה והיא ממלאת את כולם בצבעוניות עשירה) לא רק מנעימים את הטקסט ומבהירים אותו (ומכאן משמעות המושג "איור") אלא אף מעניקים לו נופך אחר, עשיר יותר, נפלא. איני מתביישת לומר שקניתי את הספר בשל האיורים המקסימים, על-אף שאין לי ילדים משלי. הם אלו שמשכו אותי לקרוא את הטקסטים, אשר בכל צורה אחרת לא הייתי מעלה בדעתי אפילו לנסות. בעיניי זוהי הגדולה של האיור של בוכמן, אמנית צעירה ומוכשרת מאוד, אשר אין לי ספק שעם השנים רק תלך ותשתבח.
חסרונות: החיסרון העיקרי של הספר טמון דווקא באופן הסידור שלו. היה נוח יותר אם הספר היה מאורגן כמעין "לקסיקון" אשר ניתן לעבור מנושא לנושא לפי סדר האותיות. המלל רב מאוד ועל כן ניתן לאבד עניין במהירות. על-כן, הספר אינו מתאים לכל ילד ועם-זאת, תמיד שווה לנסות ולקרוא את הספר יחד איתו (ובכך ללמוד גם בעצמנו משהו חדש). 
עצה: מכיוון שהספר מחולק לפני נושאים, מומלץ לקרוא אותו בחלקים, בהתאם לנסיבות. למשל: להקריא את הפרק על חגי-ישראל כאשר יושבים בתוך הסוכה או לקרוא ביחד את הפרק "בין האדם לחברו" (למשל: "מה אסור לעשות לחברים?" עמוד 31)טרם הליכה לאירוע חברתי.
סיכום: ספר מקסים אשר מבוצע היטב. מומלץ מאוד!


"מה מברכים על גלידה?" מאת אורי אורבך בהוצאת אחוזת-בית. 147 עמודים. 30 ש"ח.
איור: יערה בוכמן. לדף של יערהhttp://yaarabu.carbonmade.com/ 

אשמח לשמוע את דעתכם על הספר במידה וקראתם.

שלכם,


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה